Publiquen al “Diari de Sabadell” un reportatge sobre el treball de recerca que han fet tres alumnes de la nostra escola.

Miguel Cano, Dani Gaya i Jia Yi Ji  han vist com el Diari de Sabadell publicava el treball de recerca que van fer sobre les centrals nuclears titulat: ” És cert que les centrals nuclears fins i tot quan funcionen bé tenen fuites que perjudiquen la salut?“.

La més sincera enhorabona a aquests tres alumnes de 2n d’ESO per les contínues recompenses que estan rebent  per aquest treball tan meritori que han fet.

DIARI1

Amb aquest treball ja havien guanyat 2 premis al Certamen Nacional de Treballs de Recerca Escolars “Exporecerca Jove”.  A sota podeu trobar un resum del treball i un vídeo referent a la presentació d’aquest treball al certamen  “Exporecerca Jove” abans esmentat.

“AIGUA DE REG RADIOACTIVA”

El Miguel, el Dani i el Jia Yi,  el primer que van fer va ser anar a recollir mostres d’aigua al riu on la central nuclear d’Ascó aboca els seus residus . Posteriorment van portar aquest aigua a analitzar a un laboratori especialitzat en fer anàlisis de substàncies radioactives. Curiosament, i malgrat que la central funcionava perfectament, aquests anàlisis van donar positiu ja que van detectar la presència de triti (substancia radioactiva). Un cop demostrat que fins i tot quan les centrals funcionen bé aboquen residus radioactius al medi, només faltava valorar si aquestes fuites eren suficientment importants o no per a generar malalties a les persones. Per a resoldre aquesta incògnita van fer un experiment que consistia en regar enciams amb aquest aigua radioactiva per després portar els enciams a analitzar i comprovar si la seva concentració de triti  era o no superior al triti que tenia l’aigua de reg ( si era superior quedaria demostrat que el triti es va acumulant dintre les cèl·lules de l’enciam). L’anàlisi va confirmar aquesta sospita ja que l’enciam va donar un valor de triti 9 vegades superior al triti que tenia l’aigua de reg. Un cop demostrat que les plantes acumulen el triti  és fàcil deduir que si nosaltres mengem productes hortícoles regats amb aigua tritada nosaltres també incorporarem i acumularem aquest triti a l´interior de les nostres cèl·lules. Un cop dins les cèl·lules aquest triti radioactiu pot anar bombardejant el nucli de la cèl·lula amb moltes possibilitats d’afectar l’ADN nuclear. L´ADN és una mena de manual d’instruccions que determina quines coses ha de fer o no la cèl·lula i per tant si aquestes instruccions es modifiquen les cèl·lules poden arribar tenir un comportament anormal, comportament que podria originar malalties com el càncer ja que aquesta malatia no és altra cosa que un creixement anormal ( i descontrolat) de les cèl·lules. Trobem que seria molt urgent que les autoritats sanitàries prenguessin mesures davant aquest problema que ja ha estat denunciat per científics de tant prestigi com el Dr. Antoni LLoret i Orriols a qui la Generalitat en el 2008 li va atorgar la Creu de Sant Jordi en reconeixement a les seves investigacions en el món de la física nuclear.