Els alumnes de 1r d’ESO munten una pila química

Dins l’assignatura de Tecnologia hem estudiat de forma pràctica com funciona una pila química. Els alumnes han pogut comprovar com aquesta pila casolana, feta amb un refresc de llimona, ha estat capaç de fer xiular un petit brunzidor i també ha aconseguit il·luminar una petita bombeta (led).

Tal com vegeu al dibuix es tracta  de posar a l’interior d’un recipient una placa de coure i altra de zinc (aquests components s’anomenen elèctrodes). A continuació cal abocar a l´interior del recipient un àcid  que en aquest cas serà suc de llimona (aquest component rep el nom d´electròlit). La llimonada reacciona amb el coure i “l’ataca” de forma que aconsegueix desprendre electrons de la placa coure (el coure queda carregat positivament ja que perd electrons i es converteix en el pol positiu o càtode). Els electrons lliures viatgen pel líquid i s’integren a l’altra placa (la de cinc) amb la qual cosa aquesta queda carregada negativament ja que guanya electrons (es converteix en un pol negatiu o ànode). Però com les càrregues contraries s’atrauen, els electrons que tenen càrrega negativa volen regressar de nou al pol positiu i estan disposats a fer-lo viatjant de nou a traves del suc de llimona, però si nosaltres els hi oferim un camí alternatiu que sigui millor conductor que la llimonada  (per exemple un fil de coure) aleshores aquestes càrregues elèctriques viatjaran a l’altre pol per aquest cable. Tan sols queda intercalar al cable un receptor elèctric (una bombeta, un brunzidor, un led, etc) perquè aquest comenci a funcionar.

TOTS els alumnes van treballar de forma admirable ja que van estar súper-concentrats i treballant amb molta serietat i responsabilitat…  Enhorabona a tots !!.. Així dona gust treballar !!!

(A sota del tot  podeu veure un vídeo).

pila1

pila2